torsdag 12. april 2012

Plante til besvær

Det hender at noen planter ikke vil blomstre hos meg. Afrikas blå lilje Agapanthus blomstret da jeg kjøpte den for tre år siden, men ikke de to siste årene. Men jeg gir ikke opp og håper det går bra i år. Her er et bilde fra Wikipedia:
Agapanthus skal ikke ha for mye gjødsel og den skal bare pottes om når det er nødvendig, ellers produserer den bare nye blader og ingen blomster. Jeg gjødslet ikke og pottet ikke om det første året med det resultat at den ikke blomstret av mangel på jord og næring. I fjor våres oppdaget jeg nemlig at det ikke var jord igjen mellom røttene. Dermed pottet jeg den om, men i en for stor potte, altså ingen blomster. I år regner jeg med at potten er stor nok, men hvor mye skal jeg gjødsle? Hver uke eller annen hver? Kanskje noen der ute har erfaring?

Her er et nærbilde av min ganske store Agapanthus som overvintrer i et lyst rom i kjelleren:



I går oppdaget jeg at den hadde små dråper hengende i hver bladspiss. Det regnet ute, men inne er det tørt. Kanskje det betyr at den liker seg? Eller gråter den?

2 kommentarer:

  1. Agapanthus har jeg aldri prøvd, men den er jo så flott!

    SvarSlett
  2. Agaphanthus er en sær dame med mange nykker. Forløpig har jeg til gode å få henne i blomst. Rådene om ikke for stor potte og ikke for mye gjødsel er jo rimelig relative. Hva er egentlig for stor/for mye? Jeg har i drept et par med for mye vann, røttene hadde rotnet. Så da har du enda et relativt råd. Lykke til.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...