torsdag 5. april 2012

Stor tabbe

Noen tabber er vanskelig å rette opp igjen. For to år siden fant jeg ut at jeg ville beskjære epletreet. Det hadde blitt ganske høyt og rakk nesten opp til terassen i andre etasje. Noe av vitsen med beskjæring er å åpne kronen, dvs skaffe mer lys til eplene. Jeg kuttet derfor av toppen ca 1 - 2 meter ned. Dette var vellykket sett i forhold til antall modne epler året etter, men det ble skikkelig stygt! 

Der jeg kuttet toppen har det dannet seg en heslig klump av smågreiner som jeg stadig kutter tilbake. Det triste er at dette er utsikten fra ett av stuevinduene våre. Jeg er derfor ofte fristet til å late som om det var forrige eier av huset som skamskjærte treet. Jeg antar at det er best å toppe et tre mens treet er lite og ikke når det har blitt ca 5 meter høyt.. Nå spekulerer jeg på om jeg skal fjerne treet, men det er ganske pent når det blomstrer.

2 kommentarer:

  1. Du har nok rett i at beskjæringen helst bør skje mens treet er ungt. Den "heslige klumpen", er det fordi det kommer veldig mange vannskudd? Slike små som går rett opp? Hvis alternativet er å ta hele treet ned ville jeg kanskje prøvd en gang til. Skjær bort klumpen. I juni/juli river du av vannskuddene. Da får du med anlegget til nye skudd og jeg tror du vil kunne forme et bedre tre. Optimalt blir det nok ikke, men forklaringen om forrige eiers skamskjæring synes jeg du skal holde fast på. Jeg ville godtatt den uten videre. Lykke til.

    SvarSlett
  2. Takk for rådet! Det skal jeg prøve. Hilsen Vigdis

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...