torsdag 28. juni 2012

Japansk hage i Aalborg

I forbindelse med Havefestivalen i Danmark besøkte jeg Inger og Axels Frandsens japanske hage i Aalborg. Jeg ble imponert over hvor godt hagen passer sammen med teglstenshuset og uteplassene. Store Buksbom formet som champingoner og vanlig furu klippet luftig som svevende skyer er noen av ingrediensene. Overalt er det lave krypende bunndekkeplanter som timian og miniatyrbregnemose Cotula. Til sammen blir det en fredelig oase på en skrånende tomt.
Sti kantet med trestammer. Ellers består stiene for det meste av tråkkheller.

Amerikansk skrubbær Cornus canadensis
Trapp av jernbanesviller og et fantastisk teppe av kryptimian.

Flott levegg fra produsenten Plus. Har sett noe lignende i hvitt på Byggmakker.

Blålig skog av Hosta.

Klematis, men hvilken sort?

En liten film.
Takk til Inger og Axels Frandsen for et hyggelig besøk!! Det er en fryd å treffe andre hageentusiaster. Vi er vel en slags verdensomspennende familie som alltid kommer på bølgelengde med hverandre.

I morgen glimt fra Thyboesminde Stauder og en Økologisk Blomsterhage.

9 kommentarer:

  1. Kjempe flott bilder! Du må ha hatt en super tur og mange flotte inntrykk!

    Ønske deg en fin torsdag. klem

    SvarSlett
  2. Du verden for en lekker hage! Det så ut til å være mye fint der. Takk for titten!

    SvarSlett
  3. Tak for en dejlig tur i haven og den fine lille film. Meget smuk have ;-)
    Fortsat rigtig skøn tur!
    sommerhilsner
    Rose

    SvarSlett
  4. For en nydelig hage! Kjempefint å få være med deg rundt sånn :)

    Hei :)
    Så hyggelig at du vil være med og gjesteblogge!

    Det hele er enkelt satt opp. Vi starter vanligvis ut med å bestemme tema, altså dere foreslår et og jeg er bare trafikk-dirigerer og sørger for at folk ikke skriver om det samme. Om du ønsker å skrive om sneglesikre planter så er det helt topp! Du skriver du hele innlegget ferdig med bilder på en "kladdeblogg" jeg har satt opp. Når du har innlegget ferdig sender du meg beskjed via en epost, og så kopierer jeg hele sullamitten over på Hageblogger.no.

    Det står informasjon på kladdebloggen om hvordan jeg ønsker innlegget skrevet.

    Eneste jeg trenger nå er din epostadresse, den du bruker for å logge deg på blogspot, så jeg kan gi deg adgang til den "kladdebloggen" (som er lukket). Når jeg har fått din epostadresse så får du etterhvert en epost fra Blogger med beskjed om at du har tilgang til en blogg, og der inne finner du altså mer informasjon.

    Spør om du lurer på noe!
    Send din epostadresse til (anne @ moseplassen.com)

    Anne :)

    SvarSlett
  5. For en utrolig have! Vakre bilder!
    Tak for kigget;o)

    Helene

    SvarSlett
  6. Denne hagen så kjempe fin ut! Her var det mange fine ideer :-)

    Ha en fin dag videre :-)

    SvarSlett
  7. Flotte bilder. Lurer på om det kan være Clematis viticella södertälje? Sjekk bildene f.eks her: http://miastradgard.blogspot.no/2011/06/snart-slar-sodertalje-ut-igen.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anette! Har googlet denne klematistypen og det ligner veldig.

      Slett
  8. Vakre bilder og video. Denne hageturen må ha gitt en skikkelig opptur! Den gir i hvertfall meg inspirasjon, Anne

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...