fredag 8. juni 2012

Søt, men irriterende

Denne søte Gjøkesyren kom til hagen min sammen med en hosta. Da den dukket opp var jeg bare glad siden jeg hadde ønsket meg en slik plante en stund. Dumme meg!
Oxalis fontana var. rufa
Denne søte tassen setter tusenvis av frø selv om de gule blomstene er ganske beskjedene. Hver gang jeg flytter en plante fra dette området blir det med noen små gjøkesyretasser. Oxalisen blir nok en temaplante for hagen om jeg vil det eller ei.
Før jeg sådde ringblomstene i vår luket jeg godt, men se hva som lå gjemt i jorda! Snart lager de røtter som kravler bortover nye områder. Altså, kjære bloggvenner, da vet dere hva dere skal gjøre hvis dere ser en slik plante i hagen: kast den med en gang!

1 kommentar:

  1. Vår rödbladiga oxalis liknar din. Och visst är den dekorativ, men när den börjar sprida sig för mycket, då blir man lite avogt inställd mot växten. Numera gör jag som du, försöker bli av med den. Men jag vet, att det finns andra, som inte har något emot att den sprider sig.

    Ha det gott - och kämpa på!
    /Ruben

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...