tirsdag 12. juni 2012

Verbascum violetta

Verbascum phoeniceum violetta kjøpte jeg på Vegge gård og nå blomstrer den. Jeg trodde den skulle bli høy, men der tok jeg feil. Den er ca 50 cm høy foreløpig, men skal visstnok bli 90 cm.
Jeg har lest at man bør gi den noe beskyttelse om vinteren. Ja, det ante meg at en slik skjønnhet krever litt ekstra pleie og omsorg. Problemet er at hvis man dekker for tett, kan planten råtne. Jeg må altså huske å legge granbar her.
Knoppene ser ut som stjerneformede små pakker.


Frøplantene av Verbascum phoeniceum i fargeblanding har vokst mye de siste dagene. Nå må jeg få de ut i skolebedet. Håper sneglene holder seg unna.

3 kommentarer:

  1. Så flott den var. Jeg kjöpte noen hvite eksemplar av denne i helgen. Håper de skal klare seg over vinteren:-)

    SvarSlett
  2. Vakker plante :) Har en sånn, den klarer seg fint her i H-6 uten noen for for beskyttelse. Bare vanlig snø som vi vanligvis har masse av.
    Nyt dagene.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...