søndag 1. juli 2012

Elipsehaverne

Det regnet i strie strømmer da jeg besøkte Elipsehaverne utenfor Aarhus forrige søndag. Ved inngangsdøren ble vi møtt av Kjeld Slot himself. Han var lett forundret over at noen orket å besøke hagen hans på en slik regnværsdag. Men våte sko og søkkvåte buksekanter stopper ikke en ekte hageentusiast. Etter besøket har det svirret en del ideer i hodet mitt omkring formklipte ligusterkuber og svevende gress i inngangspartiet. Bildene nedenfor forklarer alt.



Stramme hekker og mykt prydgress er flott sammen


Måneskinnselipsen


Kjøkkenhagen

Hvorfor klippe plenen når det kan bli så elegant mot en mørk bøkehekk?

Den mykeste urtehage

Hemmelighetsfull sti

Håper du kan få noe ut av denne filmen til tross for mye virring med kameraet. Må nok øve meg på dette med filming. Det er forresten vanlige bøkehekker, ikke agnbøk som jeg tror i filmen.

Jeg har lyst til å dra tilbake i august for å se fargene i de to 60 meter lange staudebedene som slynger seg parallelt med elipsehagene nedover hagen. De er kun beplantet med store og høye stauder som holder ugress unna og som kan stå oppreist uten oppbinding.Og skulle de falle overende må de fremdeles beholde stilen. Smart!

4 kommentarer:

  1. Du verden, her var det flott. Tenk at gress kan være så flott!

    Takk for titten! Klem

    SvarSlett
  2. En dejlig rundtur i haven, både i fotos og på film med indlagt regn. Tak for turen :o)

    SvarSlett
  3. Her var det mye fint å se! Vi hagemennesker går på hagevandring uansett vær! Jeg syntes videoen din var veldig bra :-) Har laget noen selv, men det er ikke så lett som det ser ut.
    Takk for titten!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...