mandag 2. juli 2012

Potter på terrassen

Det er deilig å ha en vestvendt terrasse foran huset. I juli pleier jeg å bli litt lat etter all jobbingen i hagen de siste månedene og da blir det mer bruk av terrassen. I år har jeg en del grønnsaker på terrassen og også noen blomster. Fargene går i orange, skarp rødt, grønt og brunt. Men blomstringen har ikke helt kommet i gang ennå.
Deilig rødbeter ser pene ut og brukes som salat også.


Mannen min klager på innsyn fra gaten, derfor har jeg anskaffet en Sibirertebusk på E.K. Plantesalg. Den skal vokse godt i bredden og blir en slags levegg som kan beskjæres etter behov. Her er det mye vind og jeg prøver med tung stein på toppen av potta for å stabilisere. Jeg tror jeg graver ned potta til vinteren i ett av bedene slik at den ikke fryser ned.

I kurven har jeg sådd buskbønner, men det meste har råtnet. Skal flytte noen Blomkarser dit.
Brunstarr til høyre og en styggpen staude foran som heter Lychnis arkwrightii Vesuvius.

Blomkarse

 Det begynner å bli litt størrelse på Ricinus. Jeg har plassert noen i bedene også.

Det må ikke alltid være buksbom, tujakuler er også ok. Slipper å klippe disse.

7 kommentarer:

  1. Vilken fin terrass ni har! Många fina planteringar i korgar och krukor, men jag tänkte faktiskt berömma golvet. Väldigt fin färg på golvet! Den färgen skall jag ha i minnet när vi skall måla vårt terrassgolv.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  2. Hvor ser det dejligt ud. Lader du tjuaen overvintre i krukken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte den i fjor og vinteren var mild. Den har vokst ganske godt i sommer, så håper jeg det går bra kommende vinter også.

      Slett
  3. Jeg liker også godt kulethuja, for de holder seg runde av seg selv. Herlig veranda dere har!

    SvarSlett
  4. Frodig og flott på verandaen din, her ser det ut som en ørken, men den brukes sjelden. Rødbeter er så fint, prøver i år igjen, i fjor smakte de myr, usj. Kan sikkert ikke lykkes med alt ;)

    SvarSlett
  5. Enig med Marit, likte kulethujaen! Den skal jeg huske på når jeg trenger en liten grønn vekst en plass! Visste heller ikke at en kunne bruke rødbetebladene i salat. Det må jeg også prøve - til neste år, tror jeg det blir.
    Likte den styggfine planten også - den var morsom!

    SvarSlett
  6. Det er flott med mange krukker på veranda'n. Frodig og fint hos deg. Blir spennende å se hvordan "leveggen" blir, skulle gjerne hatt en selv!

    Nyt sommerkvelden! Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...