tirsdag 17. juli 2012

Prydgress pynter opp

Jeg blir bare mer og mer glad i prydgress. Liker den slørete og myke effekten det lager i bedet,
men det kan fort se litt rotete ut hvis sammenplantingen blir feil.
 Calamagrostis vaier i vinden. Har akkurat lest at den trives best i fuktig jord.
Det har gått bra å ha det i solbedet. Det har jo regnet en del de siste sommerene.
Carex oshimensis Evergold er et mingress med sjarmerende form.
Brunstarr Carex buchananii
Det har dekorative aks. Flere som har sett hagen min syns jeg bør fjerne dette greset fordi det ser så vissent ut. Men det SKAL være brunt og det er flott sammen med hvit solhatt, bare vent og se!
Dette gresset trives best i halvskygge og lyser så fint opp.
Det brer seg sterkt utover med utløpere. Men det er lett å holde styr på det, jeg tar noen spadetak rundt det om våren og fjerner tilveksten.
Harehale Lagurus ovatus er ettårig og vidunderlig fløyelsmykt både i gressbladene og akset. Hvis man ikke klipper det ned, frørsår det seg og man har like fint gress året etter.

7 kommentarer:

  1. Vakre bilder av prydgresset.

    Jeg hadde tidligere en knall rød mynte lik din (forrige innlegg).
    Den spredde seg ganske mye, men etter at jeg flyttet den døde hele planta.

    SvarSlett
  2. Gress er veldig fint. Enig med deg at det gir en luftig og myk effekt på bed. Den harehale har jeg lyst til å se. Kanskje jeg skal prøve det en gang, for det er så fint.

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig glad i prydgress, og de fine effektene de gir. Fint at du slår et slag for dem :-) Har sådd en del nye (for meg) sorter i år, og spekulerer nåpå hvor de skal stå...

    SvarSlett
  4. Jeg er også glad i prydgress i hagen. De er så fine i kombinasjon med andre planter. Du har virkelig mange flotte!

    SvarSlett
  5. Hvor er det dejligt du viser prydgræsser! Vi taler og kigger en hel del for tiden, da vi netop gerne vil etablere nogle i vores bede. Jeg synes godt om alle 5 men den første, variegata, er min favorit ;-)

    SvarSlett
  6. Smukke græsser. Jeg har også sået harehale i år, så jeg er glad for at høre at den selvsår :-)

    SvarSlett
  7. Fint med prydgress, har også fått opp øynene for det! Men jeg forsøkte et par nye i fjor som ikke var herdige. Så nå skal jeg lage meg en oversikt over de som tåler minst H4. Det er vel ganske mildt klima hos deg. Har harehale, men det tørket litt for mye inn for meg. Bør nok stå litt fuktig. Har sådd silkebygg, og det har virkelig blitt flott. Fint når man får mange planter av samme type.

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...