fredag 5. april 2013

Digitalis lanata

Bildene er fra Commons Wikimedia som tillater bruk
Jeg har en mappe på PC-en som heter "må ha" og her samler jeg bilder av planter jeg gjerne vil så eller kjøpe. På nettet og på andre hageblogger har jeg sett mange bilder av revebjellen Digitalis Lanata og jeg bare MÅ ha den. Denne blomsten får meg i godt humør med sine gretne grimaser. 
Blææh!
Den lange leppa eller tungen er en perfekt landingsplass for biene som slett ikke lar seg affisere av en gretten revebjelle :-) Og når bien eller humlen kryper inn i blomsterhulen stryker den ryggen mot pollenbærerne under taket (ser ut som fortenner). Denne revebjellen trives på veldrenert jord i sol og er hårete.
Hagehilsen fra Vigdis!

9 kommentarer:

  1. Hei Vigdis

    Den ser da rigtig fin ud!
    Nu har jeg også noteret den:)

    Dejlig havedag herfra!

    SvarSlett
  2. Kjempefine bilder av en stilig revebjelle! God helg :)

    SvarSlett
  3. Skjønner veldig godt at du må ha denne, for denne var lekker!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  4. Så spennende denne var, da! Du er sannelig flink til å skrive om spennende planter. Har stor sans for bloggen din, og fryder meg hver gang jeg ser det er nytt innlegg publisert. Ha en god fredag!

    SvarSlett
  5. Så spennende denne var!..og helt ny for meg.
    Så lurt å ha en må ha mappe på pcen...kanskje noe å herme etter...:)

    SvarSlett
  6. Ja, det var en spennende plante! De var ny for meg også. Tak for tips om å samle må ha planter i en egen mappe. Den blir fort full er jeg redd... ;-)

    SvarSlett
  7. De hvite revebjellene er en av mine favoritter, og for oss som elsker bier i hagen er den alle tiders. Jeg kan sitte lenge å nyte synet av de ivrige insektene som forsvinner inn i "klokkene". Gleder meg til ny blomstring!

    SvarSlett
  8. Spennende variant og likandes som bare det, selv om humør og munn peker nedover:) Håper du får tak i den.

    SvarSlett
  9. Hei! Flott, den ser nesten ut som en kjøttetende planter. Liker planter som gir assosiasjoner. Ha en fin hagehelg! Anne

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...