onsdag 11. september 2013

Frøsådde høydepunkt

Det er på tide med noen tilbakeblikk på en veldig fin sommer. En rekke gleder har det blitt, ikke minst når det gjelder nye egensådde planter. Mange av de ble sådd i fjor og blomstret først i år. Alltid et høydepunkt når egenproduserte planter begynner å blomstre.
 Primula Alpicola ble sådd i fjor, fant potten under noen stauder i juni og gleden var stor.

Verbascum phoeniceum hybrids i fargeblanding. Sådde den i fjor og i juni i år ble det vakker blomstring.


Sort Hundekjeks anthriscus sylvestris ravenswing ble en favoritt i mai/juni. Ble sådd i fjor.

Enda en nykommer og julifavoritt: Ettåringen Ammi majus

Frøene til Verbena hastata rosea ville først ikke spire da jeg tok potten inn fra kulden i mars. Satte den ut igjen og dermed ble det spiring i mai og blomster i august. Håper den overlever vinteren, for denne stauden skal kunne bli høy og omfangsrik.

Er aller mest stolt av denne lysegule Pyntekorgen Cosmos bipinnatus Yellow Garden. 


Hagehilsen fra Vigdis

7 kommentarer:

  1. Vilken ovanlig och fin ljusgul färg på din cosmos!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  2. Ja, den cosmosen var kjempefin!

    SvarSlett
  3. Alltid ekstra stas når de frøsådde blomstrer! Mange flotte du har sådd. Jeg var spent på hvordan Verbena hastata 'Rosea' skulle klare vinteren her. Vi hadde en streng vinter med mye barfrost og tele til langt uti april. Men den klarte seg helt fint, spirte fra roten. Nå er den stor og flott og blomstrer fremdeles.

    SvarSlett
  4. De derre Verbascumene er lekre. Får man kjøpt dem som sommerblomst tror du?

    SvarSlett
  5. Så flott hageblogg du har! Legger meg til som følger, jeg. Jeg falt også for verbascummene! Er det staude eller sommerblomst?

    SvarSlett
  6. Å Vigdis. Du formidler sånn en herlig frø-glede. Den deler jeg med deg. Moro å bli kjent med andre som er like glade i å så! Ikke alle forstår at det er "nødvendig" å så. Men det er jo så moro - ikke minst når resultatet blir som dette her! Aldeles strålende kongslys, helt aldeles utrolig vakre. Gleder meg til å se hvordan mine blir til neste år. I år er de kun små rosetter. Men jeg har ikke sådd hvite - dessverre. Det burde jeg med all tydelighet ha gjort. Får kjøpe meg en fargeblanding til neste år.

    KLEM!

    SvarSlett
  7. Helt nydelige planter du har fått frem fra frø! Kan love deg at hastata blir omfangsrik til neste år! Min ble kjempediger og flott på bare to sesonger:-) den lyse gule cosmod ga meg virkelig hjertebank! Må notere meg den. Var helt utrolig vakker!
    Beundrer hagen din og alt du får til❤
    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...