tirsdag 21. januar 2014

20 Hagetrender

Jeg har hatt litt moro av å oppsummere hagetrender fra hagebloggverdenen i 2013. Jeg føler at jeg har god oversikt på dette feltet fordi jeg leser mange blogger. Og det er helt tydelig at ideene og det man kan kalle trender vandrer fra den ene bloggen til den andre, vi inspirerer hverandre og snapper opp tips underveis :)

1. Mating av fugler, dekorative fuglekasser og fuglematbeholdere - året rundt.
Fuglehus i funkisstil fra kinu.no
2. Drømmen om et drivhus. ikke bare for å dyrke tomater og paprika, men også for å hygge seg. Derfor må drivhuset inneholde et rustikt bord for frøsysler og ompotting samt en behagelig stol og et lappeteppe.
3. Insektshoteller. Vi vil hjelpe bier,veps og humle alt vi kan og lager gjerne et lite insektshotell av bambusrør og strå.

4. Islykter. Moseplassen.no satte igang en kjedereaksjon over hele landet, ballongsalget har eksplodert.
5. Nyplukkede, uformelle buketter fra egen hage som settes rett i vasen. Blomster og vase skal helst være i duse pastellfarger.
6. Gjenbruk. Vi pynter med rustne blikkbokser, gamle eplekasser, sink vannkanner og lager kranser av grener.
7. Økologisk og sunt. Opphøyde grønnsaksbed i pallekarmer. Her skal antioksidantene dyrkes frem, slik som grønnkål.

8. Tulipaner i hvitt, rosa og mørk lilla.
9. Blomstererter, Sommerfuglbusk, Helleborus, Valmuer og Magnolia må vi ha.
10. Vi drømmer om frøpotter i ubehandlet terracotta med patina og vakre navneetiketter i drivhuset.
11. Pergola over uteplassen i stram stil, helst sortbeiset. Vi drømmer om at blåregn skal klatre og trives i pergolaen.
12. Espalier av armeringsjern for klematisen
13. Blomsterbed i duse farger ton i ton.

14. Oppstammede små trær
15. Vannspeil og fuglebad. Dvs grunne havedammer som krever lite stell.
16. Et innbydende inngangsparti. Vi pynter ned vakre krukker og lykter pluss dørkrans (gjerne i form av et hjerte) som skal få familie og venner til å føle seg velkomne, men aller mest for å imponere dem.
17. Bålfat. Hvem eier det vakreste?

18. Alunrot og busker med mørkt bladverk.
19. Vi kjøper frø og planter i fleng på nettet
20. Roser, roser, roser
Rhapsody in Blue - den er trendy!
De siste månedene har jeg beundret de mange utsøkte bukettene på Claus Dalbys blogg, så jeg spår at mange i 2014 vil ha et bed i hagen med masse snittblomster.
-----------------------
Etter å ha lest de hyggelige kommentarene synes jeg at jeg må til føye dette: Alt som Claus Dalby viser på sin blogg ser ut til å bli en hagetrend: Skjermblomster, grøftekant-look, lysegule og hvite blomster, flammebed, tulipaner, duehus, staudestøtter av jern......

Klem fra Vigdis

7 kommentarer:

  1. Ha-ha, dette var morsomt! Har lagt merke til stilige fuglematere,insektshotellene og islyktene - de har vel også vært i Hagetidene! Og til sommeren har jeg planlagt snittblomster :-).
    Espaljer av armeringsjern hadde jeg i fjor - for første gang, ja - ikke klematis, men jeg hadde blomstererter i duse farger :-).
    I år har jeg sådd kjempeverbena og blodbeger - det har jeg plukket opp fra bloggene, men det er gjerne ikke en trend.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg kan legge til skjermblomster , grøftekant ala Claus Dalby , gult i lyse toner. Jeg tror denne fargen snart blir den nye rosa. En trend jeg setter utrolig mye pris på, er å kjøpe frø på nett.
    De færreste av oss av oss er originale, men så morsomt når vi finner noen som er det.
    Dette var det morsomt å lese. God natt! Anne

    SvarSlett
  3. Jeg tror du har helt rett her. Siden jeg selv nå bytter ut alt rosa med gult, tror jeg også Anne på Hagen vår har helt rett når hun sier det er trend. Mest fordi da føler jeg meg litt mindre ensom siden jeg elsker gult hele året :)
    Takk for fin liste!

    SvarSlett
  4. Dette var en fin og treffende liste. Jeg har flere av de overnevnte punktene i hagen min. Haging gir mye glede og det er gøy å finne ideer og inspirasjon hos andre.

    SvarSlett
  5. Hei, jeg la inn link til dette innlegget på en bloggpost - håper det er greit. Syns det var så bra!

    SvarSlett
  6. Iiik! Jeg mangler lappeteppe i drivhuset!
    Den som påstår at det ikke finnes hagetrender (og tror seg å ha en original stil) mangler nok en smule selvinnsikt... Vi inspireres og hermer støtt! Og noe blir mer populært enn annet.
    Håper virkelig roser roser roser blir en stor og varig trend :-D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...