mandag 10. februar 2014

Tre rabatter - hageutvikling

For ca 16 år siden da jeg begynte å interessere meg for hagen, leste jeg i alle hagebøker at den beste måten å lage staudebed på er å plante i grupper, helst 5 eller flere planter i skyformasjoner.
Her er et godt eksempel på denne stilen, traust og litt stillestående, må jeg si. Hver staudegruppe står pent på sin plass nærmest som en soldatoppstilling og det er lite sammenheng og interaksjon i bedet. Men de siste 10 årene har det vært en rivende utvikling på stauderabattene og det prøver jeg å vise med de neste bildene.
Disse rabattene virker mye mer artistiske og dynamiske selv om staudene også her er plantet i grupper. Men med god fargekoordinering og varierte og spennende former på staudene ser det moderne og bra ut.

Bruken av prydgress gjør at denne rabatten virker enda mer uformell og vill. Mange av de samme staudene går igjen, men de står mer hulter til bulter. Det er utrolig flott når staudene vever seg inn i hverandre på denne måten. Men det skal ikke så mye til før det bikker over og alt blir bare kaos :)

Hagehilsen fra Vigdis

6 kommentarer:

  1. Nei enkelt skal det ikke være, men utrolig morsomt når man finner kombinasjoner som man blir fornøyd med!

    SvarSlett
  2. Det er så fint når plantene tvinner seg inn i hverandre og det blir litt hulter til bulter. Synes derimot ikke det er så lett å få til de fine sammenplantingene. Da er det greit å hente inspirasjon fra nettet og så får man erfaring etter hvert :) Inspirerende innlegg :)
    En fin uke ønskes fra Tone

    SvarSlett
  3. Jeg har slitt litt med akkurat det samme, men en finner mye flott inspirasjon i andre blogger, og på nettet ellers som en kan prøve å gjenskape i egen hage! Bladplanter er veldig spennende, og kan roe ned ellers viltre fargeblandinger har jeg erfart! Er f.eks veldig glad i Hosta og Heuchera i alle kombinasjoner og former! utrolig flotte!

    SvarSlett
  4. Hei! Spennende å se og sammenligne. Har du sett det siste blogginnlegget til Kjeld Slot? Der viser han en filmsnutt fra et prosjekt av Piet Oudulfs. Innmari spennende. Anne

    SvarSlett
  5. Jeg har også lest det om de gruppene med staudene. Driver og lager mitt første staudebed - i voksen alder nå. Det blir litt tilfeldig for det er vanskelig å se helheten ennå, men stauder kan heldigvis flyttes på.
    Naturen er vel mer ideal nå enn før - og sånn har det vel vært opp igjennom hagehistorien også - skifte mellom naturlig vilt og mer kunstig ordnet. Jeg liker best de "ville" bedene.

    SvarSlett
  6. Herlige bilder du viser av den nyere hagestil!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...