søndag 22. juni 2014

Etterlengtet blomstring

 Som nevnt tidligere i juni, så ble det altså blomster på Løvehalen Phlomis russeliana i år. Endelig må jeg vel kunne si, for det er det femte året jeg har kikket etter blomstring på denne planten. Ja, ja det er noen planter som ønsker å etablere seg skikkelig på voksestedet før de vil blomstre. Og kanskje ante den at jeg ville kastet den ut av hagen hvis den ikke ville blomstre i år? :)
Løvehale-navnet tipper jeg har med formen på bladene å gjøre.

 Og så har endelig Iris sibirica Butter and Sugar kommet med en vakker blomst. Jeg plantet tre avleggere av den for tre år siden, men den har vært treg med å etablere seg. I år flyttet jeg den slik at den fikk mer sol.

Neste år håper jeg det blir mange blomster på den, for den gjør seg best i store grupper.

Å vente flere år på blomstring, var helt uaktuelt for meg da jeg var yngre. Nå som jeg er langt opp i 40-årene synes jeg at tre år går farlig fort :)

Hagehilsen fra Vigdis

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...