tirsdag 26. august 2014

Ikke lurt med for mye gjødsel

Jeg har beundret de flotte bildene av friske og fine Pyntekorger Cosmos på hageblogger rundt omkring. Hvilken overveldende blomstring det kan bli på en plante! Men det er bare i bloggeland jeg kan beundre dem, for her i hagen vil ikke Pyntekorgen blomstre i år.
Tre store planter i en potte har fått rikelig med gjødsel i sommer og masse vann. Ved et hvert tegn til gule blader har hønemor (jeg) vært kjapp med å finne fram hønsegjødsel. Alt Nitrogenet i hønsegjødselen har stimulert til store og prektige planter, mens blomstringen har kommet i andre rekke. Nå håper jeg på en varm høst, slik at det skal bli noen blomster å kose seg med i september. Det var riktig irriterende å se noen helt fine (men ikke fullt så store) blomstrende Pyntekorger hos en nabo som bare hadde sådd dem rett ut i bedet. Jeg sådde mine inne i slutten av mars!!!!

Jeg trøster meg med et bilde fra i fjor av denne lysegule Pyntekorgen Cosmos bipinnatus 'Yellow Garden' :)


Hagehilsen fra Vigdis

7 kommentarer:

  1. Nu har du varit för snäll mot dina cosmos! Om man gödslar för mycket blir det mycket tillväxt, men ett fåtal blommor! (Jag brukar göra samma misstag).

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  2. Men? Jeg sådde også de fleste inne i år. De jeg plantet ut i krukke har blomstret fint lenge, med utrolig store blomster. Har vel ikke skjemt dem bort. Verden er urettferdig!

    SvarSlett
  3. Ikke alltid ting går etter planen...men merkelig at de ikke vil blomstre..mine er også kjempehøye,men har blomstret i mange uker nå....men de står i jorden,kan det ha noe å si?

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg har mange eksempler på å være overivrig. Sådde en gang i kukompost. Bare det beste tenkte jeg. Noen har sammenlignet det med å mate et spedbarn med smør!!! Peoner som knappest har blomstret etter en solid dose med gjødsel. Vi lærer! Anne

    SvarSlett
  5. He-he, vi lærer så lenge vi holder på i hagen :) Mine cosmoser også sådd i mars har startet blomstringen nå. Og nå er nattetempen nede i 2 grader. Så det blir nok ikke lenge før frosten tar de.

    SvarSlett
  6. Du har sannelig vært god mot dine cosmos:) Morsomt å lese. Du får nok blomster til slutt:)

    SvarSlett
  7. Ikke alt som er like store vinnere hvert år :))

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...