lørdag 13. september 2014

Enda en tabbe

Denne sommeren har jeg gjort en del tabber i hagen igjen.  Det skjer hver sommer selv om jeg har holdt på med dette i 16 år!
I våres sådde jeg ettåringen Salvia Lighthouse Purple inne og satte dem etterhvert ut i bedet ved garasjen. De har fått noen fine blomster, men plantene har slett ikke blitt så frodige og riktblomstrende som de burde. Bladene har stort sett ramlet av og plantene ser litt skrantne ut. Nå har jeg tenkt på hva det skyldes og har kommet til at de har stått i for tung jord. Salvia liker jord med god dreneringen  og den hadde antakelig blitt mye finere i en krukke på terrassen enn i den tunge leirjorden i bedet. Litt ergerlig, men neste år skal jeg gjøre det riktig.
Her er et bilde av Salvia Amistad (tatt på Hyde Hall). Den ligner litt på den jeg har sådd, men denne er flerårig og mer buskaktig. Blomstre lenge gjør den også.  Håper å kunne kjøpe den på et norsk hagesenter, for Amistad tror jeg ikke kan formeres med frø. Har iallefall ikke funnet noe frøfirma som har den i sortimentet sitt.

Hagehilsen fra Vigdis

1 kommentar:

  1. Lekker den siste salvien! Den kunne jeg godt tenkt meg i hage jeg også :-)) God søndag!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...