lørdag 24. oktober 2015

Høsthagen

Parykkbusk har fine farger hele sommeren, men om høsten er den ekstra flott.

Det er masse å glede seg over i hagen selv om høsten er godt i gang, nesten på hell må man vel si. For vi har hatt noen netter med kuldegrader og Georginene og andre sommerblomster er visnet. Men ellers er busker og trær flotte, fargesprakende kunstverk. I går var det et vakkert lys og deilig temperatur, så jeg tok meg tid til litt fotografering. Jeg er ellers travelt opptatt med studier og derfor har det blitt lite blogging de siste månedene. Tror jeg er over den verste kneika i hagedesignstudiet nå, regner med at det blir litt mer blogging fremover.
 Helenium 'Moerheim Beauty' holder koken og tåler noen kuldegrader. Og Solhatten pynter opp selv om kronbladene er visnet.
 Calamagrostis 'Karl Foerster' er på sitt fineste nå. Den kommer til å pynte opp i vinterhagen også.

Solbrud Helenium har blomstret uavbrutt fra juli og til nå. Jeg har vært flink og klippet vekk visne blomster og dermed har den bare laget nye knopper.

Biene er fremdeles på farten. Her koser de seg på Høstastersen Aster Novi-Belgii som har blitt kjempehøy i år. Den sådde jeg i fjor med frø fra Thompson og Morgan. Den blomstrtr allerede første året og er den stauden som kommer til slutt  i hagen her.
Rylliken Achillea 'Terracotta'  har også blomstret siden juli. De oransje blomstene blekner til en attraktiv lysegul farge.

I år var det et bærår uten like. Ripsen har fått stå i fred for fuglene og det betyr vel at de har nok av annen mat.

Hagehilsen fra Vigdis

4 kommentarer:

  1. Ja fortsatt mye fint i hagen din. Akkurat nå regner og blåser det her, men tidligere i dag var det ganske fint ute og 12 grader. Kan fortsatt bli mange fine dager i hagen.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Jeg synes særlig solbrudene er så fine

    SvarSlett
  3. Hej Vigdis! Jag tycker mycket om 'Moerheim Beauty' blommor. De ser ut så färgrika och ger lyse på hösten.

    SvarSlett
  4. Så flott høsthage! Ha fine høstdager fremover :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...