lørdag 21. mai 2016

Tulipantid

Jeg er opptatt av å finne tulipaner som blomstrer år etter år. De tre sortene jeg har i solbedet skuffer ikke. Spesielt den orange 'Princess Irene' og røde 'Antraciet' er til å stole på. Satte ned løk for fire år siden og de er like fine fremdeles. 'Queen of Night' kommer også igjen, men ikke like villig som de to andre.
Her i solbedet er det lett, veldrenert jord og stekende sol om sommeren. Det er perfekte forhold for tulipaner.



Så til et annet bed som har mer leirjord og lett skygge. I fjor blomstret det utrolig vakkert etter at jeg hadde satt ned tre-fire blandingspakker av typen 'Perfect Match' fra plantasjen. 

Men i år er det ikke mange igjen, bare noen få Tulipa 'Margarita' og søte Narcissus 'Thalia' blomstrer. Den hvite Tulipa 'Exotic Emperor', bakerst i bedet, kommer igjen år etter år her i hagen, men den var ikke med i Perfect Match blandingen. Men selv om jeg er opptatt av at tulipaner skal blomstre igjen, så må jeg innrømme at jeg er fristet til å kjøpe denne blandingen til høsten. Det var nemlig en perfekt match ;)

Hagehilsen fra 
Vigdis

4 kommentarer:

  1. Så flotte tulipaner! Jeg elsker tulipaner, og er like spent hvert eneste år på om de kommer igjen (de løkene som får stå). Noen gjør det, andre ikke. Men de jeg spar opp (for å få plass til sommerblomster) setter jeg ned igjen om høsten, og da blir det blomster neste år også. Må bare huske hvor jeg oppbevarte dem :-).

    SvarSlett
  2. jeg vil også gjerne ha tulipaner som kommer igjen år etter år. Har hatt en flott oransje i noen år, men i år er den borte, så nå har jeg notert navnet på din og på den hvite. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Nydelige!
    I år skal jeg ordne slik at jeg også får opp tulipaner,gjerne noen som kommer år etter år.
    Så dette er gode tips for meg.
    Takk!
    Ha en vidre fin søndag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  4. Så mye spennende det var her på bloggen din. Nydelige tulipaner du viser her. Jeg har også gode erfaringer med Princess Irene og Tulipa Exotic Emperor, men i år sviktet Princessen, så nå må jeg nok sette noen flere til høsten. Antraciet så veldig spennende ut. Hilsen Marianne fra Heimstaden

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...